Polska przejęła prezydencję w Radzie UE - jakie wyzwania związane z ESG na nas czekają?
1 stycznia 2025 roku, Polska przejęła prezydencję w Radzie UE. Sytuacja jest ta dla naszego kraju na tyle wyjątkowa, że przypada na początek nowego cyklu instytucjonalnego, podczas którego Unia Europejska będzie projektować swoje plany na najbliższe pięć lat. Chociaż prezydencja skupia się na ustalaniu długofalowych celów i spraw, którymi Rada będzie się zajmować przez 18 miesięcy nie oznacza to, że przed Polską nie pojawią się znaczące wyzwania. Jak się okazuje, część z nich może dotyczyć kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem.
Prezydencja w Radzie UE ma charakter rotacyjny: co sześć miesięcy kolejne państwo członkowskie przewodniczy posiedzeniom tej instytucji na wszystkich szczeblach i dba o ciągłość prac Unii Europejskiej. Na podstawie traktatu lizbońskiego uchwalonego w 2009 roku państwa członkowskie, które sprawują prezydencję po sobie, ściśle współpracują w grupach nazywanych triem. Każda trójka ustala długofalowe cele i przygotowuje wspólny program tematów i spraw, którymi Rada będzie się zajmować przez 18 miesięcy.
Obecne trio składa się z Polski, Danii i Cypru. Polska prezydencja, która potrwa do 30 czerwca 2025 roku, koncentruje się na wzmacnianiu następujących wymiarów europejskiego bezpieczeństwa:
- zdolność do obrony,
- ochrona ludzi i granic,
- odporność na obcą ingerencję i dezinformację,
- bezpieczeństwo i swoboda działalności gospodarczej,
- transformacja energetyczna,
- konkurencyjne i odporne rolnictwo,
- bezpieczeństwo zdrowotne.
Wyzwania z zakresu ESG
Jak wskazała wiceministra w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, Polska przejmując prezydencję otwierającą nie będzie walczyć o to, ile spraw domknie, tylko o to, w ilu narzuci nowy ton.
Z tego też powodu, istotne staje się podniesienie kwestii dotyczących zrównoważonego rozwoju, które mogą dla Polski być zarówno priorytetem, jak i wyzwaniem. Wśród nich m.in. kwestie dot. transformacji energetycznej, polityki migracyjnej, czy też współpracy unijnej.
Ze środowiskowego punktu widzenia (E - Environmental), Polska podczas swojej prezydencji w Radzie UE, a także z uwagi na wysoki udział węgla w miksie energetycznym, prawdopodobnie będzie się musiała zmierzyć z realizacją unijnych celów klimatycznych takich jak Fit for 55 czy temat neutralności klimatycznej do 2050 roku. Należy wspomnieć, że prezydencja daje możliwość wypracowania kompromisów między krajami UE o różnym poziomie zaawansowania transformacji energetycznej. W przypadku kwestii społecznych (S - Social), Polska prezydencja może mieć wpływ na politykę migracyjną UE oraz stanąć przed wyzwaniem związanym z promowaniem rozwiązań wspierających integrację społeczną. Natomiast nawiązując do ładu korporacyjnego (G - Governance), niewątpliwie Polska będzie musiała wziąć pod uwagę koordynację działań państw członkowskich w zakresie implementacji dyrektywy CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporing Directive), która począwszy od 2025 roku, staje się obowiązkowym elementem sprawozdawczości funkcjonujących firm. Będzie to również szansa dla Polski na moderowanie dialogu między państwami członkowskimi, dążącego do wypracowania spójnych stanowisk w sprawach ESG.
Polska prezydencja w Radzie UE w 2025 roku ma potencjał, aby podjąć kwestie związane z kształtowaniem kwestii zrównoważonego rozwoju na arenie międzynarodowej. O tym, czy i w jaki sposób udało się ten cel zrealizować, z pewnością będziemy rozmawiać już podczas najbliższej edycji GREENPACT European ESG Summit, która odbędzie się 24-25 listopada 2025 r., w Poznań Congress Center.